Dacă m-ar întreba cineva care este țara mea preferată din Europa, sincer – nu știu pe care să o aleg, dar în topul țărilor preferate este fără absolut niciun dubiu Croația.

A fost dragoste la prima vedere.

După ce am vizitat Croația de trei ori pe motor, de la nord la sud și de la est la vest, anul ăsta, așa cum am menționat și pe Facebook, nu mi-a ieșit niciun plan de călătorie și cu siguranță Croația nu se afla în discuție vara asta.

Ideea și planul central erau îndreptate spre sudul Norvegiei, într-o aventură pe motor încununată de niște hiking-uri de neuitat. De neuitat a fost și vremea pe care o verificam constant pe telefon și care se schimbase 180 de grade în ultimele zile, din soare cu nori și vreo 18 grade, la ploi din abundență și undeva la 10 grade.

Ghinion maxim! Tragedie! Oribil. Nașpa rău. Cam nasol, așa, mai ales după ce planificasem în detaliu toată excursia, cu un entuziasm ieșit din comun, plusat și de dorințele mele care tânjeau să fie împlinite cât mai curând.

Tot răul înspre bine. Cu o zi înainte de plecare am schimbat macazul, iar dintre toate sugestiile, Croația was the winner, și nu e de mirare, pentru că are unul dintre cele mai frumoase litoraluri din Europa, cu apă turcoaz și cristalină, plaje frumoase și întinse (cu toate că multe sunt cu pietre) și orașe de poveste.

Fără moto, fără aventuri, fără adrenalină. O singură țară ca destinație, o singură locație închiriată pentru tot concediul. That must be interesting…

Dintre toate locurile frumoase din Croația, am ales unul pe care nu l-am mai văzut: Insula Murter, din nordul Dalmației. Am deschis Google Maps, am dat zoom pe Croația și efectiv cu degetul pe hartă am ales insula.

Coasta Dalmației e o minune de loc, e un mic paradis, cu peste 900 de insule de văzut și descoperit, așa că orice loc ai alege, cu siguranță că te va uimi și chiar îți va depăși așteptările.

Insula Murter e legată de continent de un pod care se ridică și coboară la intervale fixe, pentru a permite bărcilor mai mari să iasă în larg și să se întoarcă. Am ajuns aici destul de târziu, undeva la 10 seara, dar asta nu a diminuat cu nimic din frumusețea locului.

Zecile de bărci ancorate și luminate discret străjuiau terasele și restaurantele pline de turiști, ȋntr-un decor vechi, cu case de piatră și lemn, atent îngrijite și parfumate de păduri de pin și rozmarin sălbatic.

Am deschis de tot geamurile din față ale mașinii și am tras adânc aer în piept, cu un zâmbet obosit pe față. Nu mi s-a mai întâmplat să asociez atât de puternic în amintirea mea, o țară de un anumit miros, dar cu Croația e altfel. E o stare de bine ce se instalează odată ce dau de mirosul fascinant de pin amestecat cu alte plante și știu exact unde mă aflu, chiar și să ajung aici cu ochii închiși.

Limba dințată și curbată a insulei Murter găzduiește foarte multe golfuri cu plaje frumoase și apă curată, iar cele mai faimoase plaje se află în sudul insulei care e ferită de vântul bora, specific zonelor de pe lângă Marea Adriatică.

Apartamentul închiriat de pe Booking avea priveliștea îndreptată exact spre marea și plaja aflată la nici 50 de metri depărtare. (Nu știu dacă l-aș recomanda neapărat, deși a fost ok. Nu mi s-a părut extrem de curat, sau poate e doar o chichiță din capul meu, dar nici măcar un gram de sare nu avea în solniță, ceea ce nu mi s-a părut normal, în condițiile în care orice familie sau grup care se cazează acolo lasă în urma sare, piper sau alte consumabile. Trecând peste detaliile astea, pentru cei interesați, las aici link-ul spre apartament.)

Murter e o insulă micuță și cochetă, cu doar 5 100 de locuitori, unde cele mai importante activități sunt turismul, pescuitul, agricultura și…construcția de bărci.

A doua zi de dimineață am luat-o agale spre plajă, apoi spre portul plin ochi de bărci, bărcuțe și mini yachturi. La cum începuse să ne sclipească ochii după așa frumuseți, nu aveam cum să nu închiriem o barcă să explorăm împrejurimile, așa că, pentru doar 120 de euro/zi am putut închiria o barcă pentru 5-7 persoane.

Îndepărtându-ne de mal pe unduirile line ale Adriaticii am descoperit repede zeci de insule și insulițe nelocuite, care răsăreau de ici colo și care nu-mi mai dădeau senzația că aș fi în larg, departe de continent.

Aici, lângă insule, am descoperit cele mai frumoase locuri de înotat, cu cea mai perfectă, clară și turcoaz apă pe care am văzut-o în Europa.

Peștișorii, aricii de mare și nisipul auriu de pe fundul mării îmi dădeau senzația că pot întinde mâna să-i ating din barcă. Când colo, nici să fac triplu tuluc în aer, cu echer și aterizare în picioare cu vârfurile întinse și tot nu aș fi ajuns la ei.

Așa de clară și curată era apa încât îți dădea mereu iluzia că ești aproape de toate vietățile marine.

După o întreagă zi de lenevit pe barcă, înotat în apă și făcut plajă sub soarele fierbinte de august, ajungeam la mal fără energie, cu părul sărat și ochii mari care cerșeau duș și niște linguini cu trufe.

Am exagerat peste măsură cu linguini cu trufe, de care am mâncat în 4 zile din 7 și nu mă mai săturam. Cel mai bun restaurant la care le-am mâncat este Murtenski Dvori, pe care îl recomand din toată inima pentru că are cele mai bune și proaspete preparate.

Degeaba încercam mâncarea și în altă parte, că tot la Murterski Dvori mă întorceam în cele din urmă. Scoici cu sos de roșii și usturoi, focaccia cu cremă de ton, paste cu fructe de mare, friptură de ton, calamari, creveți, supă de pește, paste cu trufe și tot ce am încercat aici a fost peste măsură de delicios.

În afară de faptul că am stat foarte mult pe barcă, am înotat și m-am relaxat mai mult decât în orice altă călătorie pe care am făcut-o până acum, am vizitat Sibenik-ul și Split-ul în zile diferite și o să vă arăt cât de frumoasă e coasta Dalmației și prin prisma acestor orașe de poveste în următoarele articole.