Marrakech este un oraș special, diferit de oricare altul. Are un ritm nebunesc care te trage după el, te prinde în vâltoare și nu ai altceva de făcut decât să ții și tu pasul.

“Orașul Roșu” al Marocului, după cum ne-a spus un localnic, adăpostește marocani din toate colțurile țării, care vin aici pentru un trai mai bun și un câștig mai decent. Aici sunt și foarte mulți turiști, așa că cei mai mulți marocani se ocupă cu comerțul, iar cei care vin din afara orașului își caută joburi tot în această direcție.

Astfel că, aici am văzut cei mai mulți bărbați care stau la ușa restaurantelor și te invită să intri să servești prânzul/cina la ei. La fel se întâmplă și cu orice magazin sau taverna. Toți te cheamă să intri la ei chiar și „doar să privești”. Bineînțeles, sunt mari vânzători și negociatori, așa că sigur vor încerca să-ți vândă cel puțin un produs, la un preț cât mai mare.

1. Cel mai interesant loc pe care nu trebuie să-l ratezi sunt așa-numitele SOUKS -uri.

Târguri cu sute de magazine înlănțuite unele după altele pe zeci de străduțe înguste și labirintice, în care cel mai probabil, te vei pierde. Genți din piele, păhărele pentru ceai, farfurii tradiționale, covoare, carpete, uleiuri, eșarfe, bijuterii, sandale, săpunuri, condimente, semințe oleaginoase și o mulțime de alte nebunii. Pe toate le găsești aici.

Ține minte să circuli mereu pe partea dreaptă și cu siguranță va fi o experiență interesantă să umbli prin nebunia aia (unde se mai și înghesuie cu scutere și măgăruși pe lângă puzderia de oameni) și să nu te pierzi.

Nu te arunca să cumperi din primele magazine pe care le vezi, dă o tură mai amplă și întreabă de prețuri și nu uita că totul este negociabil.

Mi s-a părut că au niște prețuri foarte mari pentru turiști, însă dacă ești un bun negociator scoți mai bine de jumătate din prețul inițial. De exemplu, eu am vrut să îmi cumpăr o copertă de carte din piele și primul vânzător mi-a cerut 35o de dirhami, undeva la 35 de Euro. Nu am acceptat, el nici atât să o lase la 10 Euro cât îi oferisem pe ea așa că am plecat mai departe.

Cum te afunzi mai tare în souks și te îndepărtezi de piața Jemaa-El-Fna prețurile sunt mult mai mici, iar produsele aceleași. Așa că am găsit aceeași copertă de carte, din piele, la 150 de dirhami, cât mi-a cerut primul preț pe ea. Sunt convinsă că o scoteam la jumătate, adică vreo 7-8 Euro, însă deja îmi pierdusem interesul căci zărisem o geantă mai frumoasă.

Tot așa, de la un set de 6 păhărele pentru ceai, mi s-a cerut inițial 40 de Euro, însă când a văzut vânzătorul că nu mă înduplecă nicicum și că dau să ies din magazin, a zis că mi le dă și cu 8.

Diferența e mare și totul depinde de tine, de cât ești dispus să dai și mai ales, să negociezi. Cred că aici este locul unde înveți să te ţigăneşti cel mai bine. :))

Sunt foarte multe taxiuri-căruță care te plimbă dintr-o parte în alta a orașului, tuk-tuk-uri, dar și taxiuri de-adevăratelea – adică mașini.

E destul de ușor să ajungi dintr-un punct în celălalt al orașului, noi am umblat doar pe jos făcând chiar și 10 km într-o zi, însă dacă crezi că nu vei rezista să umbli atât, atunci îți recomand să apelezi la un tuk-tuk sau o căruță trasă de cai.

2. Din souks, ne-am îndreptat spre Moscheea Koutubia.

Se află la o aruncătură de băț de piața Jemaa El-Fna și ajungi cu ușurință aici pentru că nu ai cum să o ratezi. Are o înălțime de 77 de metri și aproape că o vezi de pe terasa oricărui restaurant sau riad. Este deschisă pentru rugăciuni și vizită musulmanilor, iar pentru turiști accesul este interzis, însă o poți admira fără probleme, de afară.

3. Palatul El Badi a fost construit în sec. XVI de către sultanul Ahmed Al Mansur pentru a celebra victoria împotriva portughezilor, în Bătălia celor Trei Regi.

Astăzi este doar o esplanadă imensă, o ruină, cu grădini de portocali și piscine de nefolosit, înconjurate de ziduri înalte.

De aici ai cea mai frumoasă priveliște asupra munților Atlas!

Adresa: Ksibat Nhass, Marrakesh 40000, Morocco

Orar: 09:00 – 17:00 (L-D)

Taxă de intrare: 20 Dirhami (2 Euro)

4. Palatul Bahia dăinuie din sec. al XIX-lea și se întinde pe aproximativ 8 hectare.

Momentan acționează sub formă de muzeu și cuprinde moschee, mausoleu, hammam, grădini, precum și importante detalii de arhitectură și ornamente în marmură, lemn, vitralii din Maghreb și multe altele.

Adresa: Avenue Imam El Ghazali, Marrakech 40000, Morocco

Orar: 09:00 – 17:00 (L-D)

Taxă de intrare: 10 Dirhami (1 Euro)

5. GRÃDINA MAJORELLE este unul dintre cele mai vizitate locuri din Marrakech.

Am stat la coadă aprox. 50 de minute pentru a ne cumpăra bilete, însă a meritat efortul! Eu nu mă dau în vânt după flori, niciodată nu mi-au plăcut în mod special, însă aici toate plantele și florile și verdeața și arborii și culorile și frumusețea naturală îți încântă simțurile. Ai sta… și ai sta… și nu te-ai mai duce.

Grădina a aparținut inițial pictorului francez Jaques Majorelle, iar după moartea acestuia a fost salvată de la distrugere de celebrul designer Yves Saint Laurent și Pierre Berger care s-au îndrăgostit de ea și au cumpărat-o.

De atunci, grădinii i s-au mai adăugat multe alte specii de plante, ajungând de la 135 la 300 în total. Culorile, liniștea și susurul apei din fântânile dispuse ingenios de-a lungul grădinii, te fac să crezi că ai ajuns în paradis. Aici am văzut și cel mai intens albastru pe care l-am putut vedea vreodată pe o clădire, atât de frumoasă și specială culoarea, încât a fost denumită “albastru de Majorelle”.

Nu ai cum să ajungi în Marrakech și să nu vizitezi Gradina Majorelle- o binecuvântare răcoroasă, într-o zi caldă de vară.

Adresa: Rue Yves Saint Laurent, Marrakech, Maroc

Orar: 08:00 – 18:00 (L-D)

Taxă de intrare: 70 dirhami (7 euro) gradina + 30 dirhami (3 euro) muzeu

6. Nu sunt un mare fan al muzeelor, iar pentru ca unul să mă impresioneze cu adevărat, înseamnă că trebuie să fie tare spectaculos.

Așa este și Muzeul Marrakech pe care ți-l recomand acumun loc fabulos, unde arhitectura maură, detaliile și împletitura de culori crează o adevărată operă de artă.

Candelabrul uriaș aflat în centrul curții îi oferă o notă maiestuoasă muzeului, care nu demult figura drept palat. Sunt sigură că toate detaliile marocane – tradiționale și moderne – de aici te vor impresiona, așa că ai grijă să-l pui pe lista ta.

Adresa: Place Ben Youssef, Marrakech-Médina, Maroc

Orar: 09:00 – 18.30 (L-D)

Taxă de intrare: 50 dirhami ( 5 Euro)

7. LE JARDIN SECRET sau Grădina Secretă este locul pe care noi l-am căutat cel mai mult.

Ne tot învârteam în cerc și numai nu dădeam de el. Nici harta nu era precisă și nici gps-ul nu mai prindea semnal între zidurile înguste și înalte ale Medinei așa că, atunci când am găsit-o a fost ca și cum dădusem de cireașa de pe tort. Sa ajungi de pe străduțele aglomerate și gălăgioase într-o oază de liniște și pace… e ceva dumnezeiesc!

Recomand tuturor să ajungă aici, să descopere grădinile și clădirile din Grădina Secretă, exemple remarcabile de artă și arhitectură islamică. Cred că e locul în care am stat cel mai mult.

Ne-am așezat pe bancă și efectiv respiram liniștea și pacea ce plutea prin Grădina Secretă.

E în topul locurilor mele favorite din Marrakech.♥

Adresa: 121 Rue Mouassine, Marrakesh 40000, Maroc

Orar: 09:00 – 19:30 (L-D)

Taxă de intrare: 50 dirhami ( 5 Euro)

8. Muzeul Tiskiwin este o bijuterie de muzeu, aflat extrem de aproape de Palatul Bahia.

Odată intrat în el, te pomenești într-o călătorie de-a lungul secolelor prin toată Sahara: din Maroc și Mauritania până în Burkina Faso și Mali.

Găsești o mulțime de artefacte, țesături, covoare, ritualuri și meșteșuguri specifice fiecărei regiuni de berberi, totul în culori frumoase și detalii nemaipomenite. E așa de drăguț și răcoros, încât nu-ți vine să ieși de acolo!

Adresa: 8 Rue de la Bahia, Marrakesh 40000, Maroc

Orar: 09:00 – 12:30 / 14:30 – 18:00 (L-D)

Taxă de intrare: 20 dirhami (2 Euro)

9. Mormintele Saadiene se află la sud de Moscheea Kasbah și cuprinde mormintele a peste 60 de oameni din Dinastia Saadienilor. Intrarea este extrem de interesantă.

Trebuie să te strecori printr-un fel de tunel neacoperit dar foarte îngust, până ce ajungi într-o grădină frumoasă și verde. Pentru a vedea mormintele saadiene a trebuit să stăm la o coadă de vreo 30 de minute, însă e ceva ce nu am mai văzut, așa că a meritat toată așteptarea în soare.

Încăperea în care se află mormintele parcă e extrasă din ceva palat maiestuos, cu mii se detalii aurite gravate în marmură, și a fost ascunsă de ochii tuturor mai bine de 200 de ani.

Adresa: Rue de La Kasbah, Marrakesh 40000, Morocco

Orar: 09:00 – 17:00 (L-D)

Taxă de intrare: 6 Dirhami ( 6 Euro)

10. PIATA JEMAA EL-FNA este un loc pe care nu ai cum să îl ratezi odată ce ajungi în Marrakech.

Este sufletul orașului și locul în care se adună toată distracția. Indiferent unde-ți vei petrece restul zilei, tot în piață vei ajunge la sfârșitul ei, căci acolo se adună toată lumea pentru a gusta din viața, energia și ritmul marocanilor.

Am descris pe larg tot ceea ce se întâmplă în piața Jemaa El-Fna în primul meu articol despre Marrakech, căci a fost locul cu cel mai mare impact asupra mea. Citește mai multe despre Jemaa El-Fna aici.

11. LA MAMOUNIA este cel mai luxos și impresionant hotel pe care l-am văzut vreodată.

Se află în topul celor mai luxoase hoteluri din lume și nici nu e de mirare, la câtă opulență vezi aici.

E situat relativ aproape de piața Jemaa El-Fna și Moscheea Koutubia, la doar 0.6 km depărtare și undeva la 10-15 minute de mers pe jos.

Grădinile superbe cu o varietate de flori și plante colorate, cactuși, palmieri, lămâi și portocali sunt parcă desprinse din povești.

Înăuntru, pe lângă luxul desăvârșit surprins în contraste de auriu cu vișiniu printre bogate detalii maure, vei găsi și cele mai selecte magazine precum Yves Saint Laurent, Chanel sau Dior. Nu degeaba a fost hotelul preferat de Churchill, Nicole Kidman, Nelson Mandela, Martin Scorsese și alte personalități. (Nu neapărat pentru magazine :P)

Cred că articolul de față e momentan articolul cu cele mai multe poze de pe blog.

In excursia din Maroc am făcut peste 3 600 de poze și mi s-a părut aproape imposibil să aleg doar 1 sau 2 pentru fiecare loc pe care l-am vizitat.

Sper că te-am convins și pe tine cât e de frumos în Marrakech și câte locuri speciale are.

E un oraș al contrastelor.

E urât și frumos. E teribil și splendid. E murdar și curat. E ca omul: și bun, și rău.